zaterdag 11 juli 2015

DIY: kaars in een kopje



Op Pinterest  kwam ik een erg leuke DIY tegen en omdat ik eindelijk vakantie heb, heb ik zeeën van tijd (oké, niet echt) om zelf creatief aan de slag te gaan. Deze DIY is erg makkelijk en kost ook niet erg veel tijd. En het resultaat is superleuk!

Wat heb je nodig:

1 oud theekopje (met schoteltje). Ik haalde de mijne bij een erg leuk antiekzaakje aan de Mr. Frankenstraat in Nijmegen. Ik heb er ongeveer €2,50 voor betaald.
kaars met lont. Deze mocht ik van de lieve meneer gratis meenemen.
pannetje om de kaars in te smelten.
En als laatste een vergiet of een rasp, zodat je de lont in het kopje kan hangen. Dit was een wanhopige poging van mij die gelukkig goed uitpakte. Meer hierover bij de uitleg ;).

Stap1: 
De eerste stap kan echt ie-de-reen: was het theekopje (en het schoteltje) af en droog het goed.

Stap 2:
Leg de kaars in een pannetje en laat de kaars smelten op het vuur. Een gouden tip van een ervaren kaarsmaker (ahum): doe de afzuigkap aan. Ik was even vergeten dat er weer een rookmelder was geplaatst in de keuken (een week voor de brandweercontrole, hoe toevallig!) en ik wekte met het brandalarm mijn huisgenootje die zichtbaar nog erg brak was van ons huisstapavondje.



Stap 3:
Lepel voorzichtig de kaarslont uit het pannetje, want deze heb je straks nog nodig.

Stap 4:
Giet het gesmolten kaarsvet in het kopje (pas op, het is erg heet!).

Stap 5:
Op dit moment was ik even wanhopig. Ik wilde de kaarslont in het kopje doen, maar kwam erachter dat het kaarsvet nog vloeibaar was (dûh). Omdat ik geen zin had om een uur te gaan staan met een kaarslont in mijn hand, bedacht ik dit geniale plan. Ik pakte een rasp en een vergiet (ik had twee kopjes) en frunnikte daar de kaarslonten in. Daarna legde ik de rasp/het vergiet zó op het kopje, dat de lont in het midden van de kaars kwam.



        

Stap 6:
Relax, lees een boekje, ga mariokarten en wacht tot het kaarsvet gestold is. Haal daarna de lont uit het vergiet/de rasp en geniet van je kaars!


p.s. ik heb ook nog even gespeeld met de spiegelreflexcamera en ik vind het resultaat best goed gelukt!

Fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten